Dlaczego joga?

Przychodzi taki moment w życiu, że po wszelkich doświadczeniach z siłownią czy fitnessem zaczynasz rozważać także inne rodzaje aktywności. Spokojniejsze, dojrzalsze, takie, które pozwolą ci wyciszyć się w ciągu dnia. Jeśli zastanawiasz się, czy rozpoczęcie przygody z jogą to dobry pomysł, być może ten artykuł nieprzypadkowo pojawił się właśnie na Twoim ekranie.

Przeczytaj dlaczego praktykowanie jogi to dobry pomysł i jeśli będziesz gotów, poszukaj w swojej miejscowości takiego miejsca i takiego trenera, którzy będą dla ciebie najodpowiedniejsi – to dość istotne ponieważ zarówno miejsce jak i instruktor są podstawą do rozpoczęcia przygody z jogą. Osoba prowadząca jogę może mieć najlepsze kwalifikacje, ale jeśli nie czujesz się dobrze w jej towarzystwie, zwyczajnie nie skupisz się na ćwiczeniach, będziesz się czuł niekomfortowo.

Również pora może mieć znaczenie, bo nie chodzi o to, by od razu po pracy, zdyszany i zestresowany czy zdążysz w tych korkach dojechać na czas, wpaść na salę i nagle silić się na wyciszenie. Lepiej wybrać taką porę, w której dość spokojnie, bez głowy pełnej stresu i żołądka zapełnionego szybką przekąską, przystąpisz do wykonywania asan.

 

 

Pamiętam, że długo wybierałam idealne miejsce na jogę, i choć w moim mieście jest sporo takich ofert, na początku żadna mi nie odpowiadała, co mnie trochę zniechęciło. Odpuściłam więc temat ufając, że idealne warunki (miejsce, instruktor i pora) zjawią się same, w odpowiednim dla mnie czasie. I rzeczywiście parę tygodni później dostałam informację, że tuż pod nosem, znana mi z innych zajęć trenerka, którą bardzo lubiłam i szanowałam za profesjonalizm, zaczyna zajęcia jogi dla początkujących, na dodatek dokładnie w takie dni, w których nie mam innych zobowiązań!

Korzyści, jakie dostrzegam z perspektywy czasu są wymierne i wciąż mi mało. Nie tylko po sobie samej ale i po innych ludziach widać wyraźne zmiany, co nas ogromnie cieszy i motywuje do dalszych praktyk.

Spośród wielu innych zalet jogi, te wydają mi się najbardziej kluczowe:

  1. Nabędziesz wyprostowanej postawy

Wielu z nas się garbi, a regularne przeglądanie treści z telefonu komórkowego jeszcze wzmaga tę postawę powodując obciążenie kręgów szyjnych. Poszczególne asany w jodze wykonuje się kładąc nacisk na wydłużenie kręgosłupa, co nie tylko wyrabia nam ten nawyk,  ale także pomaga korygować  wszelkie wady postawy ciała.

  1. Zmniejszą się bóle pleców (karku, szyi, barków)

Regularne ćwiczenia wzmacniają kręgosłup, jego mięśnie, następuje ich subtelne rozciągnięcie dając nam poczucie głębokiej ulgi, zwłaszcza gdy codziennie wiele godzin spędzasz siedząc przy biurku.

  1. Poprawisz trawienie

Wykonując pogłębione skręty ciała masujesz organy wewnętrzne wspierając ich pracę, w efekcie czego następuje poprawa funkcjonowania trawienia

  1. Wyciszysz się

Każda sesja jogi pomaga w koncentracji, odzyskaniu spokoju i równowagi, uwalnia od napięć. W trakcie ćwiczeń jesteś skupiona na sobie i na swoim ciele, wyczuwając jego potrzeby, możliwości, napięcia. Rozluźniasz ciało, wyciszasz umysł. To bardzo potrzebne każdemu z nas –  stresująca praca, czy też inne stresy, niezwiązane z aktywnością zawodową niszczą nasze zdrowie.

  1. Wzmocnisz ciało

Nasze ciała są niesymetryczne, a poszczególne partie są mniej lub bardziej mocne, a gdzie indziej słabe, w zależności od tego, jak często ich używamy. Przykładowo, jeśli jesteśmy praworęczni, zwykle całe prawe ramię jest silniejsze niż lewe. Praktykując jogę, wzmacniamy całe nasze ciało, angażując w takim samym stopniu parzyste partie ciała.


  1. Pozbędziesz się haluksów

Wszystkie asany stojące, głównie te w których stopa pracuje na skręcie i rozciągnięciu, asany siedzące, w których stopa i kostka poprzez zrotowanie uelastycznia się i udrażnia przepływ i wiele innych poprawiają wygląd i wady twoich stóp.

a także:

  1. Polepszysz kondycję fizyczną i koordynację ruchową
  2. Wyregulujesz ciśnienie krwi
  3. Opóźnisz efekty starzenia
  4. Poprawisz sobie krążenie

 

 

Tych korzyści jest oczywiście o wiele więcej, w zależności  od tego, czego twoje ciało i umysł potrzebują najbardziej. Na początku praktyki poznasz swoje potrzeby, zauważysz pewne braki, po to, by w toku doskonalenia kolejnych asan otrzymać wszystko , czego potrzebowałeś  – powoli, w naturalnym tempie. Joga jest w pewnym sensie twoją indywidualną ścieżką, twoim czasem ze sobą samym, twoją własną formą doskonalenia, toteż warto przekonać się o tym osobiście.

Zdjęcia: www.pixabay.com

 

WSPARCIE BLOGA TUTAJ

 

 

 

Dodaj komentarz